Konwencja TIR to międzynarodowa umowa z dnia 14 listopada 1975r dotycząca transportu drogowego na trasach międzynarodowych. Ustawa ta została podpisana w Genewie. Z francuskiego oznacza Transport International Routier – Międzynarodowy Transport Drogowy
Tabliczka z napisem TIR jest umieszczona na autach ciężarowych, jest obowiązkowym wyposażeniem każdego pojazdu działającego w ramach transportu TIR.
Zapisy w umowie TIR dotyczą międzynarodowego tranzytu towarów pojazdami ciężarowymi, które upraszczają formalności na granicach oraz w urzędach celnych.
Przewozy międzynarodowe w ramach procedury Konwencji TIR są dokonywane w sytuacjach:
- jeśli przewóz towarów rozpoczął się lub ma się zakończyć poza Unią Europejską,
- jeśli dotyczy przewozu realizowanego z jednego do drugiego miejsca znajdującego się na obszarze Unii Europejskiej przez terytorium kraju trzeciego.
Aktualnie w ramach zapisanej konwencji TIR działa 77 krajów na całym świecie. Kraje te wzajemnie akceptują warunki i zasady ustalone przez międzynarodową umowę. Do krajów członkowskich należą wszystkie państwa Unii Europejskiej. Konwencję TIR ratyfikowało 48 państw.
Główne zasady umowy tranzytu celnego TIR:
- Towary powinny być przewożone pojazdami i kontenerami zaplombowanymi celnie.
- W trakcie transportu cła i podatki powinny być zabezpieczone międzynarodowymi gwarancjami.
- Towary powinny posiadać dokument celny karnet TIR utworzony w kraju wyjazdy i używany jako dokument nadzoru celnego w krajach wyjściowych, tranzytowych i docelowych.
- Środki nadzoru celnego podjęte w kraju wyjściowym powinny być akceptowane przez wszystkie kraje tranzytowe i docelowe.
- Dostęp do procedur TIR dla narodowych stowarzyszeń wydających karnety TIR